Choď na obsah Choď na menu
 


Dolaďovanie Karburátora Skútra

26. 3. 2010

Úvod:

Správne naladený karburátor prináša Vášmu motoru ideálny pomer (15:1) vzduchu a benzínu (zmesi). Tento pomer reguluje veľkosť hlavnej trysky, ktorá je umiestnená v plavákovej komore. Ak zvolíte príliš veľkú trysku, motor dostáva viac benzínu, teda nedosahuje maximálny výkon. Možno to aj poznať na sviečke, ktorá má čiernu až uhlovú farbu a niekedy býva aj mokrá. Ak zvolíte malú trysku, potom má motor viac vzduchu a má sklon k prehrievaniu, následne predieraniu alebo úplnému zadretiu valca. Pri zvolení príliš malej trysky a následnému pridaniu plynu sa motor "udusí". Tento nesprávny pomer možno opäť spoznať na sviečke, ktorá má sivú až bielu farbu.


Krok 1:

Pri úprave začíname tak, že najprv vyberieme radšej väčšiu trysku a potom trysky zmenšujeme. Ak nemáte k dispozícii dostatok trysiek, môžete zmes obohatiť napríklad oblepením filtra lepiacou páskou, alebo zmenšením vstupu vzduchu do airboxu. Na rýchle odskúšanie je do dostačujúca metóda, finálne nastavenie by ale malo byť vykonané čisto a bez provizórnych riešení. Až sa vám bude zdať, že má motor celkom ideálny chod a farba sviečky je hnedohrdzavá, tak prejdeme k jemnejšiemu dolaďovaniu pomocou ihly.


Krok 2:

Ihla má niekoľko polôh, z výroby býva väčšinou nastavená na prostrednej pozícii. Nájdeme ju pod vrchným krytom karburátoru. Ovplyvňuje pomer zmesi pri otvorení plynu do 1 / 3. Ak ihlu spustíte ktorej motor bude dostávať menej benzínu a bude pri rozjazde vynechávať. Pokiaľ dáte ihlu motor bude pri rozjazde "tarokovat" a akoby kašlať. Pri ideálnom nastavení trysky aj ihly má motor plynulý chod tak v nízkych, tak aj vo vysokých otáčkach.


Krok 3:

Posledným krokom je nastavenie voľnobežných otáčok a bohatosti zmesi pri voľnobehu. Nastavíte ju pomocou dvoch skrutiek, ktoré bývajú na boku karburátora. Skrutka, ktorá viac vyčnieva slúži na nastavenie voľnobežných otáčok. Pri zaskrutkovaní sa zdvíha posúvač a motor má vyššie otáčky, pri odskrutkovanom posúvač klesá a motor má otáčky nižšie. Pomer zmesi pri voľnobehu sa nastavuje pomocou druhého šróbu tzv vzdušníka. Nastavenie vykonávame pri zahriatom motore a to tak, že zvýšime voľnobeh, zaskrutkujeme vzdušník a následne vyšróbováváme. Ideálne nastavenie býva niekde medzi 1 až 2 otáčkami. Pri tomto nastavení má motor najvyššie otáčky a "guľatý" chod. Po tej opäť voľnobežné otáčky znížime.
 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

prosim o radu

(peter, 2. 9. 2017 20:20)

kde sa napaja hadicka od palivoveho filtra

50 -) 80 ccm

(spider, 28. 10. 2014 19:22)

Pri zmene valca z 50 na 80ccm - na mojom skutri nedoslo k zmene vykonu (rozjazd aj maximalka su rovnake, ide mi o lepsi rozjazd).

Skusil som rozne nastavenia karburatoru vratane vymeny hlavnej trysky urcenej pre 80ccm.

Ako docielit zmenu v porovnani s 50ccm?
Moze poskodit motor 80ccm ak tam dam karburator pre 125ccm?

vdaka